آیت الله حسن زاده آملی نمونه اقیانوسی پر از گوهر بود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



آیت الله علی اکبر رشاد در گفتگو با خبرنگار مهر ، ضمن عرض تسلیت به مناسبت عروج علامه حسن زاده آملی ، اظهار داشت: ذو هنر آیت الله حاج شیخ حسن حسن آملی متولد شد.

رئیس م Instituteسسه فرهنگ و اندیشه اسلامی ، علامه حسن زاده آملی از اوتاد وی یک مرد و زمان پر از نور الهی ، سلوک و عظمت الهی را معرفی کرد و گفت: او نابغه عصر و جامع تکنیک ها و همچنین مرد اخلاق ، علم است لدنی، ریاضت و ریاضیات بود. بی تردید با رفتن او ، ارزشهای زیادی از جامعه از بین می رود و بسیاری از علوم و دانشها با او دفن می شوند. علامه بقیع السلف او بود و خیلی چیزها را می دانست که دیگران نمی دانستند ، قطعاً با رفتن او می روند.

وی با اشاره به اینکه علامه حسن زاده آملی از علومی مطلع بود که دیگران از آن مطلع نبودند ، گفت: آن علوم تا زمانی که بودند باقی ماند و با خروج ایشان باقی نمی ماند. برخی از علوم کمیاب مختص دانشمندان کمیابی است که با خروج آنها ، این علوم نیز از بین می روند. به عنوان مثال ، پس از خروج علامه آیت الله نجفی مرعشی ، علم شجره نامه از حوزه ها محو شد و امروزه ما فردی نداریم که متخصص این علم باشد زیرا مرحوم نجفی مرعشی شجره شناس آن زمان بوده است. با خروج علامه حسن زاده ، بسیاری از علوم خاص به ویژه علوم خارجی از دسترس حوزه های علمیه خارج خواهد شد.

علامه حسن زاده آملی؛ مردی که در پادشاهی زندگی می کند

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه استان تهران ، آیت الله حسن زاده آملی ، وی را مردی بزرگ ، اهل معنا و مقیم پادشاهی خواند و گفت: متأسفانه حوزه های علمیه قدر او را ندانستند و از وجودش آنگونه که شایسته آن است استفاده کند. ” علوم و دانش و فنوني كه او در اختيار داشت توسط نسل حوزوي فعلي از او آموخته نشد تا اين علوم ادامه پيدا كند.

آیت الله رشاد با بیان خاطره ای از آن مرحوم گفت: یادم می آید زمانی که در حضور آن بزرگوار مانند یک دانش آموز و یک طلبه کوچک در مقابلش بودم. تلمذ من زمین را زدم ، اما او سخاوتمندانه و بی پروا آنچه را داشت روی میز آموزش گذاشت و به مردم داد. اوایل شب گذشته ، هنگامی که مطلع شدم روح آسمانی این جهان الهی به ملکوت اعلی پیوسته است ، خاطرات زیادی در من زنده شد ، و من لحظه ای چشم هایم را نبستم و استراحت نکردم زیرا بسیاری از خاطرات به من حمله کردند آیا می توان مهربانی ، سخاوت و بزرگواری آنها را که همگی سرشار از فروتنی و فروتنی بودند ، فراموش کرد؟

رئیس موسسه فرهنگ و اندیشه اسلامی علامه حسن زاده را به اقیانوس تشبیه کرد و گفت: علامه به اندازه اقیانوس آرام بود ، اقیانوس آرام واقعی علامه حسن زاده آملی است. او یک شخصیت اخلاقی و یک شخصیت اخلاقی بود زیرا بسیار متواضع بود. این مرد با عظمت در مقابل دیگران خود را بسیار کوچکتر از یک دانش آموز معمولی نشان می دهد. این اقیانوس آنقدر گرانبها بود که فرو ریخت و بسیاری از مشاهدات و تجربیات شخصی خود را بیان کرد. او واقعاً مربی ای بود که اشتیاق وصف ناپذیری به تمرین داشت و بسیار مشتاق بود آنچه در اختیار دارد به دیگری بدهد.

کجای دیگر حوزه های علمیه می توانند حسن زاده را پرورش دهند؟

وی در مورد آثار علامه گفت: حدود 200 اثر از وی به یادگار مانده است. آن مرحوم شب و روز نمی دانست که این آثار را بنویسد و با همه این فعالیتها ، اگر کسی به سراغش می آمد ، سخاوتمند و مهربان بود. پذیرایی بوده. گاهی اوقات با حوصله می نشست و ابیاتی را که سروده بود می خواند. او دارای مثنوی 110 بیتی است که از آن به عنوان مثنوی “کتاب قلب” یاد می شود.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه استان تهران با بیان اینکه مرحوم علامه به داخل جهان وارد شده است ، تصریح کرد: و باطن جهان را دید و در جهان دیگری سفر کرد. صادق شب را تا سحر بیدار است و به تهجدهای او مشغول دعاهای طولانی و دردناک بود. بسیاری از اشعار او دعا هستند ، به همین دلیل در دل نشسته اند.

آیت الله رشاد در پایان خاطرنشان کرد: همیشه می گفت من روز خوبی نخواهم داشت مگر اینکه شب خوبی داشته باشم. تهجد و سرکوب من روز خوبی خواهم داشت و وقتی شب خوبی ندارم ، انتظار یک روز خوب را ندارم. آثار ارزشمند وی در علوم مختلف سرمایه ای است که برای نسل های آینده باقی خواهد ماند. حوزه های علمیه باید از چنین هدیه ای قدردانی کنند و از آن غفلت نکنند. کجای دیگر حوزه های علمیه می توانند حسن زاده را پرورش دهند؟