بارش برف بهاری/ رگبار و تگرگ در ۱۸ استان تا ساعاتی دیگر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر، براساس اطلاعات و پیش‌بینی‌های هواشناسی، رگبار و رعد و برق در استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، سمنان، قزوین، البرز، مرکزی، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی همراه با آب‌گرفتگی معابر، ریزش تگرگ و سیلابی شدن مسیل‌ها برای ساعات آینده پیش بینی شده؛ به همین دلیل افراد از صعود به ارتفاعات، حریم رودخانه‌ها و دشت‌ها خودداری کنند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد: وقوع رگبار باران، رعد و برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، کاهش محسوس دما به‌ویژه در نیمه شمالی فردا چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل، پنج‌شنبه (۲۰ اردیبهشت) در خراسان رضوی، شرق خراسان شمالی، شمال خراسان جنوبی، ارتفاعات سمنان و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران و گلستان پیش‌بینی می‌شود.

در این وضعیت آب و هوایی اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی و خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد.

به توصیه سازمان هواشناسی پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی در دستور کار قرار گیرد.

احتمال اختلال و خسارت در فعالیت سکوهای نفتی

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ دیگری اعلام کرد: از ظهر فردا چهارشنبه تا اواخر وقت جمعه افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۸ نات و بیشتر و افزایش ارتفاع امواج در سواحل تا ۲ متر و دور از سواحل بیش از ۲ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی خطر غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه سنگین و سنگین و اختلال در فعالیت سکوهای نفتی دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توصیه می‌کند.

بارش برف در چهل و هفتمین روز بهار رد شهرستان کوهرنگ

همچنین روز گذشته دوشنبه با ورود یک سامانه بارشی و تشدید آن از روز جاری، بارش باران در اکثر مناطق استان و بارش برف در برخی از نقاط شهرستان کوهرنگ از جمله «گردنه چری» اتفاق افتاد. بارش‌های برف و باران، برخی جاده‌های کوهستانی از جمله گردنه‌های شهرستان کوهرنگ را لغزنده کرده که برای تردد از این جاده‌ها نیازمند زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی است.

لازم به ذکر است؛ مدیرکل هواشناسی شهرکرد، روز گذشته از صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی تا امروز در اکثر مناطق استان خبر داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید