از اهدای عضو نوزاد روستایی تا هزینه ۳۳ میلیونی کودک اینستاگرامی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: ۱۴۰۲ تمام شد؛ سالی که دوازده ماهش پر بود از حاشیه‌های ریز و درشت و وقایع تلخ و شیرین. گروه‌های مختلف خبری در خبرگزاری مهر در طول این یک سال رویدادهای مختلف را پوشش دادند و درباره آنها گزارش‌های متعددی را منتشر کردند. اینجا ۱۰ گزارشی را مرور می‌کنیم که شما مخاطبان بیش از سایر اخبار به آنها توجه داشته‌اید و در لیست پربازدیدترین‌ها، بالاتر از سایر مطالب ایستاده‌اند.

مجله مهر / سرنوشت عاشورایی دخترک روستایی مرزی

اولین و پربازدیدترین گزارش خبرگزاری مهر در سال ۱۴۰۲ با عنوان «سرنوشت عاشورایی دخترک روستایی مرزی» در گروه «مجله مهر» منتشر شد. این گزارش، روایتی از سرنوشت عجیب نوزاد یازده ماهه‌ای در روستای سرانی از توابع شهرستان شیروان در خراسان شمالی بود. «نارگل» فرزندی بود که خداوند بعد از هفت سال انتظار به خانواده «شیردل» بخشیده بود، اما روز عاشورا تشنج کرد و دچار مرگ مغزی شد.

پدر و مادر نارگل، زوج جوان روستایی، داغ فرزندی را دیده بودند که سال‌ها انتظار در آغوش کشیدنش را داشتن. آن‌ها اعضای بدن نارگل را اهدا کردند و جان دو نفر را نجات دادند. دو کلیه این کودک به یک جوان ۲۰ ساله اهدا شد و کبد او نیز جان کودکی ۱۸ ماهه را نجات داد. روایت اهدای اعضای بدن این دخترک روستایی، هرچند تلخ و متاثرکننده بود اما قلب بزرگ پدر و مادرش توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد.

از اهدای عضو نوزاد روستایی تا هزینه ۳۳ میلیونی کودکان اینستاگرامی

مجله مهر / دختربچه هشت ساله ۳۳ میلیون خرج نوروزی دارد

دومین گزارش پربازدید مهر در سال ۱۴۰۲ با عنوان «دختربچه هشت ساله ۳۳ میلیون خرج نوروزی دارد» در آخرین روزهای سال در گروه «مجله مهر» منتشر شد. این گزارش که درباره رواج مصرف‌گرایی در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام است به طور ویژه سوژ ه‌ای را مورد بررسی قرار داده که یک دختر هشت ساله در ویدئویی می‌گوید برای خرید نوروزی حدود ۳۳ میلیون هزینه کرده است.

مدتی است بلاگرها و کسانی که دنبال‌کنندگان زیادی در اینستاگرام دارند با تبلیغات گسترده فرهنگ مصرف‌گرایی را ترویج می‌دهند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند؛ اما نکته قابل توجه آن است که کسب درآمد از روش تبلیغات به «کودکان» رسیده و این روزها کاربران زیادی در فضای مجازی افراد زیر ۱۴ سال هستند که به صورت مشخص از طریق فعالیت مجازی پول قابل توجهی به جیب می‌زنند. گزارش مذکور ابعاد مختلف این موضوع، از احساس سرخوردگی جامعه از فخرفروشی بلاگرها گرفته تا عدم نظارت پدر و مادران بر فعالیت مجازی کودکان را مورد بررسی قرار داده است. مخاطبانی که این روزها به صورت مستمر با شبکه‌های اجتماعی سر و کار دارند توجه زیادی به این سوژه نشان داده‌اند.

از اهدای عضو نوزاد روستایی تا هزینه ۳۳ میلیونی کودکان اینستاگرامی

استان‌ها / مستأجری که بعد از نیم قرن وفای به عهد کرد

سومین جایگاه از لیست پربازدیدترین گزارش‌های خبرگزاری مهر در سال ۱۴۰۲ به گزارش از گروه «استان‌ها – کردستان» برمی‌گردد. «مستأجری که بعد از نیم قرن وفای به عهد کرد» روایتی از مردم‌داری و مهربانی در دیار کردستان است. این گزارش، درباره «قاسم فغفوری» است، مردی متعهد و مؤمن که بیش از نیم قرن در مغازه‌ای مستأجر بود.

فغفوری که در طول این سال‌ها برای مغازه شهرت تجاری کسب کرده و مشتریان زیادی را برای آن ملک به ارمغان آورده است، می‌توانست بنا بر قانون مبلغی را از صاحب مغازه دریافت کند، اما این کاسب اهل «کامیاران» که با توجه به بالا رفتن سن و سالش تصمیم گرفت خانه‌نشین شود، بدون هیچ چشم‌داشتی و فقط با دریافت یک جلد کلام‌الله مجید مغازه را به صاحبش بازگرداند. روایت این کاسب خوش‌نام و گذشتن او از سود مادی، آن هم در روزگاری که مو لای درز حساب و کتاب‌ها نمی‌رود برای مخاطبان جذاب و خواندنی بود.

از اهدای عضو نوزاد روستایی تا هزینه ۳۳ میلیونی کودکان اینستاگرامی

مجله مهر / گاو و گوسفند فروختیم و آمدیم!

سال‌های زیادی است که اربعین حسینی به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای مذهبی و چند ملیتی مورد توجه رسانه‌ها و مخاطبان قرار دارد؛ اما نکته قابل توجه آن است که روزهای نزدیک به اربعین، فارغ از اعداد و ارقام و آمار رسمی و اخباری مثل تعداد حضور زائران در عتبات عالیات و نرخ کرایه‌ها یا شرایط دریافت گذرنامه و ویزا، لبریز از ناگفته‌هایی است که در میان تجربیات گروه‌های مختلف مردم به عنوان تاریخ شفاهی نهفته شده است. گزارش «گاو و گوسفند فروختیم و آمدیم» که گروه «مجله مهر» در آستانه اربعین حسینی آن را منتشر کرد، چهارمین گزارش پربازدید خبرگزاری مهر در سال ۱۴۰۲ بود که از مرز دوغارون، نقطه صفر مرزی میان ایران و افغانستان تهیه شد.

روایتی از شیعیان صبور و صمیمی افغانستانی که کیلومترها راه را آمده بودند تا خود را از مرز دوغارون در شرق کشور به مرزهای غربی برسانند و وارد عراق شوند. گفت‌وگو با شیعیان افغانستانی حاکی از آن بود که برخی از آنها مردمی کم‌بضاعت هستند که جز چند رأس دام، مال و منال دیگری ندارند؛ اما قید همان سرمایه اندک را زده‌اند تا به هر سختی که باشد یک بار دیگر اربعین در میان بین‌الحرمین نفس بکشند.

از اهدای عضو نوزاد روستایی تا هزینه ۳۳ میلیونی کودکان اینستاگرامی

ورزش / جزئیات اتفاقی که در ورزشگاه نقش جهان رخ داد

موضوعات ورزشی و حاشیه‌های آن به ویژه ورزش فوتبال همیشه یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها برای مخاطبان بوده که با علاقمندی اخبار آن را دنبال می‌کنند. پنجمین گزارش پربازدید خبرگزاری مهر در سال ۱۴۰۲ در گروه «ورزش» تهیه شد که درباره حاشیه پر تب و تاب رویارویی تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان و الاتحاد عربستان و لغو غیرمنتظره این دیدار بود.

«جزئیات اتفاقاتی که در ورزشگاه نقش جهان رخ داد» تیتر گزارشی بود که درباره رقابت این دو تیم و دلیل لغو آن اطلاعات جدید و دسته اولی را در اختیار مخاطبان و فوتبال‌دوستان قرار داد. رقابت این دو تیم که قرار بود در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا برگزار شود با تصمیم ناظر AFC این بازی به دلیل حضور تندیس‌هایی از شهید قاسم سلیمانی در نزدیکی زمین بازی لغو شده بود؛ این در حالی است که مکان برگزاری بازی در توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد تأیید قبلی قرار گرفته بود.

حاشیه‌ها بعد از لغو دیدار سپاهان و الاتحاد نه تنها بازی‌های دیگر را تحت تأثیر قرار داد بلکه محل گفت‌وگوی وزرای امور خارجه ایران و عربستان شد؛ تمام اینها باعث شد کاربران و مخاطبان نگاه و توجه ویژه‌ای به این موضوع نشان دهند و موشکافانه درباره ابعاد مختلف آن مطلع شوند.

از اهدای عضو نوزاد روستایی تا هزینه ۳۳ میلیونی کودکان اینستاگرامی

استان‌ها / هنجارشکنی در سایه بی‌تفاوتی دستگاه‌های فرهنگی کرمانشاه

گروه «استان‌ها» در نخستین روزهای نوروز ۱۴۰۲ گزارش منتشر کرد که در آن به ماجرای انتشار تصاویری از هنجارشکنی در محوطه طاق‌بستان کرمانشاه و رقص گردشگران زن در محوطه تاریخی بیستون پرداخته بود؛ موضوعی که اعتراض برخی از مردم و امام جمعه کرمانشاه را به همراه داشت و در پی آن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز بیانیه‌ای منتشر کرد.

«هنجارشکنی در سایه بی‌تفاوتی دستگاه‌های فرهنگی کرمانشاه» که ششمین گزارش پربازدید مهر در سال گذشته بوده، به تداوم و تکرار این موضوع در محوطه‌های تاریخی استان پرداخته و ابعاد مختلف این ماجرا، از جمله عدم نظارت کافی دستگاه‌های مربوطه را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش قید شده که کرمانشاه به دلیل سنت دیرینه مهمان‌نوازی از زائران علوی و حسینی به ویژه در ایام اربعین، به عنوان دروازه نجف و کربلا شناخته می‌شود و از این رو، ضرورت فرهنگ‌سازی و گسترش نظارت در جهت حفظ چهره این دیار، امری جدی به نظر می‌رسد.

از اهدای عضو نوزاد روستایی تا هزینه ۳۳ میلیونی کودکان اینستاگرامی

هنر / شنیدن تیتراژی که شعر سنگ قبر شد

«خاطره‌بازی با تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارش‌های آرشیوی و جذابی است که به‌صورت هفتگی در گروه «هنر» خبرگزاری مهر منتشر می‌شود. یکی از این گزارش‌ها با عنوان «شنیدن تیتراژی که شعر سنگ قبر شد» در هفتمین جایگاه از لیست پربازدیدترین‌های مهر در سال ۱۴۰۲ قرار گرفت.

گزارش مذکور با مروری بر سریال قدیمی «باغچه مینو» بازنشر تیتراژ آن، حافظه احساسی و شنوایی مخاطب را حسابی تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. «باغچه مینو یکی از سریال‌های شبانه طنز بود که سال ۸۲ پخش می‌شد؛ سریالی که در عین اخلاق‌مداری، فضای ساختارشکنانه‌ای برای بیننده خود ترسیم می‌کرد و طنازی‌های خلاقانه و بداهه‌پردازی بازیگرانش، قصه شیرین و غیرکلیشه‌ای برای بینندگانش ساخته بود. اما یکی از مؤلفه‌های پرطرفدار شدن مجموعه «باغچه مینو» تیتراژ آن بود که معیارهایی از جمله خوانندگی مرحوم «فتحعلی اویسی» آن را به یکی از از ساختارشکنانه‌ترین موسیقی‌های تیتراژ تبدیل کرد.

«می‌زند باران به شیشه؛ مثل انگشت فرشته؛ قطره قطره؛ رشته رشته…» این تیتراژ به قدری درخشید که «فتحعلی اویسی» را هم به عنوان یک بازیگر ساختارشکن و هم به عنوان یک خواننده برای مخاطبان معرفی کرد؛ اما هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد این بخشی از شعر این تیتراژ محبوب و دل‌نشین به شعر سنگ قبر فتحعلی اویسی، چهره شاخص باغچه مینو باشد. حالا روی مزار این هنرمند بخشی از این شعر نوشته شده است: «ای دریغ از عمر رفته؛ سوز و سودای گذشته…»

از اهدای عضو نوزاد روستایی تا هزینه ۳۳ میلیونی کودکان اینستاگرامی

فرهنگ و ادب / نادر جهانبانی؛ اسطوره یا اسطوره‌سازی؟

معرفی مستمر کتاب و نگاهی موشکافانه به آثار نویسندگان مختلف یکی از مهم‌ترین رویکردهای خبرگزاری مهر است که سرویس «فرهنگ و ادب» آن را با جدیت دنبال می‌کند و با پرداخت متفاوت به تالیفات، آنها را از زوایای متعدد مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. گزارش «نادر جهانبانی؛ اسطوره یا اسطوره‌سازی؟» کتاب «ژنرال چشم‌آبی» را سوژه خود کرده، کتابی که درباره نادر جهانبانی یکی از چهره‌های نیروی هوایی شاهنشاهی ایران در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی نوشته شده است.

علی‌رغم آنکه در دهه‌های گذشته اسطوره‌سازی‌های بی سندی که در فضای مجازی از این شخصیت به عمل آمده بود، کتاب مستند و مرجعی قابل توجه درباره شخصیت و زندگی او در دسترس نبود تا اینکه «شاداب عسکری» یکی از افسران بازنشسته ارتش که در سال‌های گذشته به کار تحقیق و پژوهش در تاریخ انقلاب و ارتش اشتغال داشت، در کتابی با عنوان «ژنرال چشم آبی» تلاش کرد این جای خالی را پر کند و اثری مستند درباره جهانبانی ارائه دهد.

گزارش مذکور حرف‌های نویسنده «ژنرال چشم‌آبی» است که برای مخاطبان جالب توجه بوده و این مطلب را به هشتمین گزارش پربازدید خبرگزاری مهر در سال ۱۴۰۲ تبدیل کرده است.

از اهدای عضو نوزاد روستایی تا هزینه ۳۳ میلیونی کودکان اینستاگرامی

بین‌الملل / پدیده «انسان سگ‌نما»؛ ارمغان جدید غرب برای جهان

خبرهای عجیب و غریب در سال گذشته مثل همیشه توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کردند. یکی از این وقایع عجیب رونمایی از «Human Pups» یا «Human Dogs» در اروپا به ویژه بریتانیا بود. گروه «بین‌الملل» در گزارشی با عنوان «پدیده انسان سگ‌نما؛ ارمغان جدید غرب برای جهان» به ابعاد ماجرایی تعجب‌آور را مورد بررسی قرار داد؛ ماجرایی که حاکی از آن بود که در غرب هزاران مرد بالغ می‌خواهند «سگ» شوند!

این گزارش که در نهمین جایگاه در لیست پربازدیدترین‌های سال ۱۴۰۲ خبرگزاری مهر قرار گرفته، توضیح داده شده که این افراد که «انسان‌های سگ‌نما» نامیده می‌شوند، لباس‌هایی شبیه سگ از جنس لاتکس و چرم می‌پوشند و می‌خواهند زندگی سگی داشته باشند. بنا بر این گزارش تعداد افرادی که با این پدیده شرم‌آور درگیر هستند، تنها در بریتانیا به ۱۰ هزار نفر می‌رسد و شمار آنها تا جایی افزایش پیدا کرده که باعث شده مغازه‌هایی برای فروش لوازم و مربیانی برای آموزش آنها پیدا شود.

گزارش مذکور به این سوال‌های مهم پاسخ داده است که چرا انسان غربی تمایل به سگ بودن دارد و چرا سرعت انحطاط اخلاق در غرب تا این بالا رفته است.

از اهدای عضو نوزاد روستایی تا هزینه ۳۳ میلیونی کودکان اینستاگرامی

مجله مهر / سقوط یک آواز

سال ۱۴۰۲ پر از چهره‌های پرحاشیه‌ای بود که هر چند وقت یک بار شبکه‌های اجتماعی را زیر سایه خود می‌بردند. خبر بازداشت «امیرحسین مقصودلو» معروف به امیرتتلو یکی از پر تب و تاب‌ترین این حاشیه‌ها بود. او که مدت زیادی در موسیقی زیرزمینی کشور فعالیت داشت سر از ترکیه درآورد و در سیر هبوطی شگفت‌آوری به سوی ابتذال رفت و رفتارهای هنجارشکنانه‌اش روز به روز بیشتر شد.

«مجله مهر» در گزارشی با عنوان «سقوط یک آواز» نگاهی به آنچه برای این خواننده در سال‌های فعالیتش رخ داده انداخته است، خواننده‌ای که علیرغم همه حاشیه‌های در میان گروهی از مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان هوادارانی دارد. در این گزارش، فراز و فرودهای این چهره در سال‌های اخیر زیر ذره‌بین قرار گرفت؛ از فحاشی‌های تتلو به هوادارانش گرفته تا عاشقانه‌های قلابی که آنها را در فضای مجازی منتشر می‌کرد و مدتی بعد کار طرفین به افشاگری کشید.

این گزارش با توجه به کلیشه‌های متعدد درباره این چهره، تا حد زیادی مورد توجه کاربران قرار گرفت و دهمین جایگاه لیست پربازدیدترین گزارش‌های مهر در سال ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داد.

از اهدای عضو نوزاد روستایی تا هزینه ۳۳ میلیونی کودکان اینستاگرامی

دیدگاهتان را بنویسید